Belcanto, Ann Patchett

Tę książkę znalazłam na blogu Padme, ta recenzja chodziła za mną tak długo, że w końcu musiałam przeczytać tę książkę.

Belcanto, Ann Patchett
Belcanto, Ann Patchett

Siedzę i zastanawiam się co napisać. Recenzja Padme jest świetna, nie wiem co można dodać, choć moje odczucia są trochę inne. Ja, która potrafiłam się popłakać na PS I love you, tu nie uroniłam łzy.  Ale może od początku.

Książka zaczyna się opisem prywatnego koncertu największej śpiewaczki operowej. Wszystkim dech zapiera, wszyscy czekają na bis. Ale nie ma bisu – jest atak terrorystyczny.  Grupa terrorystów chciała uprowadzić prezydenta kraju, (który zamiast być na ponoć kluczowym dla kraju przyjęciu, ogląda kolejny odcinek telenoweli w swojej rezydencji).  Nie ma prezydenta, więc atakujący zatrzymują wszystkich obecnych na przyjęciu, co trwa kilka miesięcy (żadna ze stron nie chce ustąpić, ale żadna też nie jest agresywna).

Ciąg dalszy to opis emocji zarówno napastników, jak i ofiar. To przedstawienie związków, jakie się rodzą między różnymi osobami, które z czasem godzą się na to, że zostaną w takim pacie na zawsze.

Chyba najbardziej nie przekonała mnie śpiewaczka, Roxanne Coss. Z jednej strony to gwiazda, diva, którą niemal oburza pytanie czy może pomóc w gotowaniu. A za chwilę, w jednym momencie, przemienia się w „zwykłą dziewczynę z sąsiedztwa”. Te zmiany, różne podejścia nie do końca usprawiedliwione przez sytuacje, nie przekonały mnie.

Natomiast opis sztuki, opis jej wpływu na emocje, a co za tym idzie, na ludzi – to majstersztyk. Niemniej, w tym kontekście – tych budowanych emocji i związków, zakończenie zaskakuje. Poczułam się niemal jakby ktoś mnie walnął w brzuch. Nasz umysł wypełnia wszelkie „dziury” w danych i rozumowaniu, więc mój stworzył „odpowiednie” zakończenie. Na 2 strony przed nim musiał je zmienić i to zrobił. Ale nie przewidziałam dróg, jakimi podążała Ann Patchett…

Książkę warto przeczytać – dla opisów emocji, dla odpoczynku od książek stresujących, od książek pełnych dialogów, po to, by zobaczyć jak inaczej można stworzyć powieść.

Belcanto, Ann Patchett
Tytuł oryginalny:
Bel Canto
Gatunek: obyczajowa
Forma: powieść
Język oryginału: angielski
Liczba stron: 288
rok wydania: 2005
oprawa: miękka
wydawca: C&T
ISBN:
83-89064-90-1

3 uwagi do wpisu “Belcanto, Ann Patchett

Skomentuj

