Gejsza z Gion, Iwasaki Mineko

Jak wiele innych osób, na Gejszę z Gion trafiłam po Wyznaniach Gejszy. Mimo, że Wyznania czytało mi się bardzo dobrze, to jednak Gejsza jest znacznie lepsza. To książka, która pokazuje życie gejszy w jej własnym środowisku, z równoczesnym tłumaczeniem wielu aspektów niezrozumiałych dla człowieka z zachodu.

gejszaMineko Iwasaki zaczęła swoją karierę jako mała dziewczynka. Od początku była bardzo samodzielna, pewna siebie, choć nie zawsze trafiała ze swoimi zachowaniami i wypowiedziami. Przy tak dużej pewności siebie, byłam zaskoczona jej stosunkową nieporadnością i naiwnością momentami. Ale podejrzewam, że to kwestia perspektywy – osoby żyjącej w zupełnie innym świecie, obcującej z innymi zwyczajami i realiami.

Jeszcze 10 lat temu sama postrzegałam gejsze jako lepsze prostytutki. Damy do towarzystwa, wykształcone, ale jednak służące swoim klientom także ciałem. Czytając gejszę wiedziałam już, że wygląda to inaczej, ale mimo to nie zdawałam sobie sprawy z większości aspektów pracy gejszy. Z rodzajów tańca, teatru, z tego jak przygotowują się do spotkania z klientem (robiąc prasówkę z jego osiągnięć, oglądając filmy z jego udziałem, czy czytając fragmenty książek). Nie zdawałam sobie sprawy, że są jak gwiazdy na zachodzie – że klienci są gotowi słono płacić za 20 minut obecności znanej gejszy na przyjęciu. Podobnie jak byłam zaskoczona, że gejsze są czasem wynajmowane również na kobiece przyjęcia.

Gejsza z Gion to książka niezwykła pod wieloma względami – ale chyba jej największym atutem (poza opisem zwyczajów japońskich i arkan zawodu gejszy) jest zdystansowane podejście do siebie samej Iwasaki. Mimo, że ma świadomość, że jest jedną z najbardziej znanych gejsz i schlebia jej to, to widzi także wiele błędów, jakie popełniała w młodości i z humorem opisuje swoje wpadki, nie kryjąc ich. Dzięki temu całość jest barwna i czyta się właściwie sama

Gejsza z Gion, Iwasaki Mineko
Tytuł oryginalny: Geisha of Gion. The Memoir of Mineko Iwasaki
Gatunek: autobiografia/pamiętnik
Forma: powieść
Język oryginału: angielski
Liczba stron: 320
rok wydania: 2006
oprawa: miękka
wydawca:
Albatros, seriaLiterka
ISBN: 83-7359-380-2

5 uwag do wpisu “Gejsza z Gion, Iwasaki Mineko

  1. geiko.

    Taak Wyznania Gejszy to świetna książka dzięki której Japonia i gejsze mnie bardzo zainteresowały. Z pewnością zobaczę tę książkę ;))

  2. Napisaliście, że „Wyznania Gejszy” was oczarowały. Czytałam tę książkę i osobiście sądzę, że autor miał zamiar zapewnić swojej książce sławę, wywołując skandal i oczerniając artystki, jakimi są gejsze. Mocno interesuję się kulturą Japonii w różnych jej aspektach i po drodze odkryłam wiele interesujących rzeczy, ale wszędzie wszyscy podkreślają, że gejsze nie są i nigdy nie były prostytutkami. Zastanawiam się po co piszesz ten blog (i nie o chodzi mi o krytykowanie Cię). Dużo czytam, więc tego typu blogi były dla mnie miłym zaskoczeniem. Masz jasny i zrozumiały sposób pisania, w związku z czym chętnie tu jeszcze kiedyś zajrzę.

  3. goldenrose2

    @Thairea – Nie odniosę się do kwestii Wyznań gejszy, bo jak napisałam – mnie się podobała, ale akurat nie podpiszę się pod oczarowaniem 🙂
    Natomiast blog (choć ostatnio zaniedbany) jest dla mnie swego rodzaju pamiętnikiem z mojego czytania – zarówno listą książek, jak i odczuć, jakie wywoływały. Pisząc na świeżo, pamiętam wiele rzeczy – właśnie odczuć, pomysłów, przemyśleń, które często już po kilkunastu dniach zaczynają umykać. Poza tym czasem szukając nowej książki, patrzę tu, czy czytałam już coś danego autora i jakie odczucia wywołał 🙂

Skomentuj

